JÄRNBODEN, Harg sommaren 2004


Recension UNT, Frida Arnqvist, 2004-07-21

Uppsalakonstnären Erika Bengtsdotter har fått rum för både måleri och en installation. Konstnären behandlar i sin starka installation de skräckbilder medierna översköljt världen av tortyren från Abu Ghraibfängelset i Irak.

Ruskig förstärkare
Järnbodens fuktiga och dämpade källare har blivit en ruskig förstärkare till verket. Med hjälp av blåmålade hopsatta plexiglastrianglar, där det blå skiftar i nyans varefter man rör sig bland de svävande trianglarna, bearbetas de bilder vi så väl känner igen. Här ger konstnären oss bara en enkel svartstreckad kontur av en man med ett koppel om halsen, en bunden man, eller en man med övertäckt huvud, mer behövs inte för att vi ska uppfatta tortyren och förnedringen.
Den fängelselika källaren gör onekligen sitt till, Erika Bengtsdotters installation är enkel och mycket otäck, den ger konstnärliga och därför starka dimensioner till vad förnedring kan innebära

.

 

 

Delar av Erika Bengtsdotters installation i Harg. Abu Ghraib.
 

 


Åter